In memoriam Henk ‘Kerel’ Emmerink

19 februari 2021 10:00

Willem Vingerhoed

Toen ik elf jaar jong was werd ik mij bij Hollandia bewust van het fenomeen Henk Emmerink. Na het vertrek van de gebroeders Visser naar het profvoetbal moesten andere spelers het gemis opvullen. Henk Emmerink maakte in het seizoen 1957-1958 zijn opwachting in de selectie en na het kampioenschap van Hollandia 2 in de 2e reserveklasse in 1960-1961 werd hij gedurende tien jaar een vast gezicht bij Zondag 1.

Voetbaljaar 1961-1962 werd thuis geopend met Hollandia-Koninklijke HFC. Een memorabel duel al was het maar door de vier doelpunten van Henk Emmerink. KHFC doelman (vanwege de ontgroening met kale kop) zal nog lang terug gedacht hebben aan deze mooie, zonovergoten middag in augustus waarop vier kanonkogels van Henk Emmerink achter hem tegen het net sloegen. Henk (‘Kerel’) begon als aanvaller en werd na verloop van tijd verdediger. Waar Feyenoord beschikte over het duo wat je niet tegen wilde komen (Israël/ Laseroms) had Hollandia het duo Emmerink/Havik. Goed voor als het nodig was een stevig Hoorn kwartiertje (slot). In de seizoenen  1965-1966 en 1968-1969 werd het kampioenschap van de 2e klasse behaald. Na vier seizoenen in de verdediging werd door Henk met de bekende maten Volten, Duinmayer en Wiegand) de overstap naar de zaterdag gemaakt. Vele succesvolle jaren volgden en uiteindelijk belandde Henk samen met Jan Huizing, Ton Konter, Wil Engel, George Wiegand, Ton Mulder, Nico Legwater, Guur van dijk, Wil Volten, Johan Hoedt, Klaas Prins, Cor van der Gracht, John Koopmans en Marcel Bek in zaterdag 3.

Na zijn actieve periode op het veld werd Henk leider van Hollandia zondag 2 dat een man met voetbalkennis goed kon gebruiken. Henk Emmerink werd daar een vast gezicht totdat hij vond dat het genoeg was geweest. En daarna scheidden we wegen zich en gingen club en Henk (‘Kerel’) Emmerink hun eigen weg. In Risdam-Noord kwamen we elkaar nog wel eens tegen (op weg naar kleindochters); groetten elkaar, maar het hoofdstuk Hollandia lag achter hem. En na een hele tijd niets nu dan het bericht dat Henk Emmerink is overleden. En stuk Hollandia historie is verleden tijd.

Willem Vingerhoed.

Bron: HVV Hollandia