Wat is het jawoord van een voetballer waard?

17 mei 2021 16:30

Vincent Schot

Wat is het jawoord van een voetballer waard? Dat vragen ze zich af bij Hollandia. Begin maart werden er op het Julianapark handen geschud met Mukhtar Suleiman, maar toch staat de derde divisionist met lege handen. De aanvaller tekende dit weekend bij Katwijk.

Suleiman heeft er nooit een misverstand over laten bestaan: de voetballer barst van de ambitie en wil zo snel mogelijk hogerop. Die instelling bracht hem in slechts een paar jaar tijd van vierdeklasser Always Forward via eersteklasser Zwaluwen’30 en hoofdklasser Hollandia bij derdedivisionist OFC.

Na één seizoen in Oostzaan zou Suleiman komend seizoen terugkeren bij Hollandia, dat inmiddels ook actief is in de derde divisie. In Hoorn wreven ze zich in hun handen want met de rentree van de aanvaller, die de club met vijftien goals als topscorer van het niet afgemaakte eerste coronaseizoen verliet, werd het volgende stukje gelegd van de puzzel die trainer Anand Jagdewsing legt.

Het was gerekend buiten de ambities om van Suleiman. Toen grootmacht Katwijk zich meldde, besloot hij alsnog af te zien van een terugkeer bij de club waar hij alweer een poos mee trainde. ,,Dat ik de mensen bij Hollandia moest vertellen dat ik toch niet zou komen, vond ik héél vervelend’’, zegt Suleiman. ,,Nee, dat was zeker niet het leukste moment uit mijn voetballeven.’’

Suleiman begrijpt dat het wenkbrauwen doet fronsen: een speler die zijn jawoord geeft aan de ene club om vervolgens bij de andere club aan de slag te gaan. ,,Maar ik ben er écht helemaal niet mee bezig geweest. Nadat ik een akkoord had bereikt met Hollandia heb ik mij alleen op die club gefocust. Natuurlijk, ik wil graag hogerop en toen ik bij OFC zat, hoopte ik dat er een grote club als Katwijk zou komen, maar toen dat uitbleef en ik ja had gezegd tegen Hollandia ben ik daar zelf nooit achteraan gegaan. Ik heb mezelf nergens aangeboden. Zo zit ik niet in elkaar.’’

De laatste (oefen)wedstrijd die Suleiman dit seizoen speelde met OFC was tegen Katwijk. Toen hij een belletje kreeg van de tweededivisionist kreeg hij te horen dat hij daarin een goede indruk had achtergelaten en dat ze graag meer van hem wilden zien. Daar rolde uiteindelijk een aanbod uit van de club van trainer Anthony Correia. En, zoals Suleiman het zegt, tegen een club als Katwijk zeg je geen nee.

In de Bollenstreek zijn ze blij dat de voetballer er zo over denkt. ,,Wij zijn zeer content met de komst van Mukhtar naar Katwijk. Hij heeft de afgelopen periode met ons meegetraind en wij denken dat hij met zijn zaalvoetbalachtergrond iets specifieks aan onze selectie kan toevoegen’’, zegt technisch directeur Cees Bruinink.

Bij Hollandia is men momenteel een stuk minder goed te spreken over Suleiman. ,,Wat is een jawoord nog waard hè?’’, zegt Siem Spil namens de technische commissie van die club over de handelswijze van de Hoornaar. ,,Voor ons was Mukhtar een belangrijke aanwinst, iemand met wie we er al maanden geleden uit waren. Dan hou je rekening met zijn komst. Nu is het al half mei en is het lastig om nog een speler van zijn kaliber aan te trekken. Nee, dit is niet netjes van hem.’’

Bron: NHD