In memoriam Ank de Flart-Bosma 1936-2021

22 oktober 2021 6:00

Willem Vingerhoed

In het in de jaren 50, 60 en 70 verschijnende en veel gelezen clubblad van Hollandia kwam ook de rubriek Uit de Rood-Witte familiekring voor. En van die familie (o wat is er inmiddels veel veranderd..) maakt de familie De Flart nadrukkelijk deel uit. Echte Havenkwartierders/Horinezen zeer betrokken bij hun club. Voor Ank de Flart, de partner van Jaap de Flart, gold dat nadrukkelijk. Bij/met Jaap was er het spelletje. Lange tijd in de selectie en daarna als pure liefhebbers bij veteranen, Hollandianen op leeftijd op zondag (diverse illustere teams) en daarna op zaterdag. Ook wel in illustere teams.

En Ank functioneerde mee in de gezelligheid die bij het voetbal kwam kijken. Vrijwel altijd aanwezig. Op zaterdagmiddag als dat kon met andere vrouwen mee naar een uitwedstrijd zittend in een tuinstoel. En er was meer, veel meer bij Hollandia. Het clubleven in de kantine, jubileum- en andere feesten, acties in het belang van de club (schaatstochten op de Grashaven of het IJsselmeer. Met elkaar werd er altijd wel wat verzonnen en uitgevoerd.
Een mooi beeld daarvan is nog steeds Arie Ramkema en Jaap de Flart bij het verzorgen van de saté tijdens een feestdag. En altijd met de ruggesteun en aanwezigheid van de vouwen; in dit geval Ank. De familie De Flart als inspiratiebron van de oud papier actie (met de schoonvader en –moeder van Ank in het middelpunt.
En toen het met het voetbal (en andere taken o.a. bestuur) minder werd was er de aandacht voor de kinderen (Jaap en Ank kregen een zoon (Jack) en dochter (Marjolein), daarna hun partners en kleinkinderen. Allemaal betrokken bij Hollandia en in beeld bij hun oma.
Die betrokkenheid bleef en het hoogtepunt van Hollandia-genot het wonen (ABC) aan de toegangsweg tot het Hollandia-complex. Wat kun je je als Hollandiaan meer wensen.
Tot Ank de Flart-Bosma na een korte en oneerlijke strijd moest inslapen. Hollandia mist een lid dat leefde voor de/haar club. Haar Hollandia zal haar missen; de Rood-Witte familiekring van toen is helaas weer een stukje kleiner.
Willem Vingerhoed

Bron: HVV Hollandia