Willem Column 5

22 januari 2021 22:00

Willem Vingerhoed

Ik heb Hollandia zelf nooit meegemaakt op de velden aan de Geldelozeweg. Toen ik drie jaar was verhuisde onze club naar het Julianapark en het was niet anders. Toen het complex bij de watertoren vrij kwam konden Sporters (zondag) en Zwaluwen ’30 (zaterdag) van de velden daar gebruik maken. Toen ik dat qua leeftijd aankon verhuisde ik naar de aspiranten Sporters (jaar of 13, 14) en op zaterdag ging ik vaak naar het eerste van Zwaluwen ’30 kijken. Dat elftal 1965-1966 kende zal zeer bekende voetbalnamen keeper Hans Hagenaars, Klaas Krom en Wietze Tjoelker en voormalig Hollandia spelers Peter Oerlemans (voormalig buurman), Feiko Inia (toen buurman) en Kees van Dijk. Trainer was ex-Hollandia coryfee Wim Groot. Hij speelde dit twintig jaar in Hollandia 1. Zwaluwen ’30 promoveerde dat jaar naar de zaterdag 3e klasse.

In mijn tijd in Hollandia zaterdag 2 werd de competitie 1972-1973 afgesloten bij en tegen Zwaluwen ’30 met de kampioenswedstrijd. Niet lang daarna verhuisden zowel Zwaluwen ’30 als Sporters (HSV Sport 1889) van de Geldelozeweg (twee velden en de nodige gebouwen waaronder een houten tribune met gemetselde kleedkamers naar het sportpark aan de Middelweg (Grote Waal). Toen het bestuur van Hollandia niet van plan was om een Zaterdag 3 in het leven te roepen zat er niets anders op om te gaan voetballen bij Zwaluwen ’30. Zeer in het begin van de jaren 80 verdedigde ik de kleuren van Zwaluwen ’30 9. Dat leverde mij het mooiste doelpunt uit mijn loopbaan op. De knal in de bovenhoek van grote afstand op een van de bijvelden tegen Opperdoes 4. En snel daarna (half seizoen) zette ik mijn carrière voort als trainer van de Hollandia vrouwen. Door al die sportieve activiteiten (ook bestuurlijk bij Hollandia) kwam het niet vaak meer van kijken naar/bij Zwaluwen ’30. Voorop bij Hollandia stonden de A-junioren en Zaterdag 1 met af en toe nog een wedstrijdje in Hollandia Zaterdag 3. Een wedstrijdje tegen een topteam van Zwaluwen ’30 (oud topspelers). Het werd een beschamende vertoning met een 13-1 nederlaag. Met een tactisch goed begin van Hollandia (3-1 rust). En daarna was de vloed niet meer te houden met als ‘hoogtepunt’ de zes ploeggenoten die in de tweede helft heel lang naast elkaar met de armen over elkaar te wachten stonden op betere tijden die natuurlijk niet kwamen.

Mooi, spannend

Zwaluwen ’30 zag ik daarna veel later spelen op eigen terrein tegen Hardenberg in zake promotie naar de topklasse.  De 1-1 thuis was niet genoeg. Een dag later knokte Hollandia 1 zich naar een 0-1 zege op WKE in Emmen en maakte de stap hoger wel. Van veelmeer kijken naar Zwaluwen ’30 kwam het niet. Zakelijk gezien als verslaggever bij thuiswedstrijden van de Zwaluwen ’30 handbal dames (hoogste klasse). Mooie, spannende wedstrijden waar ik heb leren houden van handbal.

Samengaan

En wat ik er verder mee te maken had waren de uitslagen verzameld door Piet Oerlemans (Achterom) en het meeleven met trainer Ron van der Gracht (ook zo’n ex-Hollandia coryfee; alleen niet wat betreft de twintig jaar in Hollandia 1). Zwaluwen ’30 deed er op alle mogelijke fronten alles aan om hogerop te komen; daarbij mede geïnspireerd door voorbeeld Hollandia. Maar het werd allemaal wat minder dan gehoopt. En dat geldt in zekere mate ook voor Hollandia. Hoewel het lot onze club goed gezind was en de KNVB de club bij keuze liet promoveren naar de 3e divisie Zondag. En in de laatste jaren ging het streven om samen te gaan nadrukkelijk. En als het even meezit gaat het dit jaar gebeuren. Samen verder met de wens tot presteren als uitgangspunt. Dat betekent veel werk, maar de mogelijkheid om zo’n fijne club tot stand te brengen.

Bron: HVV Hollandia