Willem Column 6

5 maart 2021 16:15

Willem Vingerhoed

Wat betreft mijn favoriete clubs was 30 april 1978 een slechte dag. In Deventer (radiootje mee.) moest FC Amsterdam haar meerdere erkennen in Go Ahead Eagles. Kees van Kooten zelf was de geestelijke vader achter de 2-0 nederlaag en daarmee kwam en eind aan het bestaan van de FC in de eredivisie en eigenlijk in het betaalde voetbal. A vier seizoenen nog meer jammeren trok eigenaar Dé Stoop in mei van het jaar 1982 de stekker uit het project.

De andere liefde kreeg die dag in Hoogkarspel met 2-0 klop van degradant Spirit ’30 (het moest nog even...). Dat betekende dat Hollandia en Always Forward gelijk eindigden op plaat 10 en 11 met 18 punten uit 22 wedstrijden. In een onderling duel diende de clubs uit te maken wie de stap lager zou gaan maken. Op het terrein van Zwaluwen ’30 maakte Hollandia de tuimeling mee naar de 4e klasse zoals maar weinig clubs die maakten (in recordtijd van de 1e naar de 4e klasse). Ruim drieduizend belangstellenden onder wie heel veel jeugdleden van Always Forward zagen de zwart-witten na een snelle voorsprong gemakkelijk het eind halen. Hollandia 4e klasse en dat was slikken. Het seizoen later weerhielden Alcmaria Victrix en VVS ’46 Hollandia van de gang naar de afdeling. En in 1979-1980 begon de opmars van onze club met de nederlaag op de laatste competitiedag thuis tegen Westfriezen. Over het feest in Zwaag daarna wordt nog altijd gesproken.

Nol de Vries was wat mij betreft koster van de Noorderkerk. En omdat er (ook) hard gewerkt werd aan de restauratie van dat gebouw zag en sprak ik hem vanaf 1978 regelmatig. Nol voetbalde bij Zwaluwen ’30 i en lager sterrenteam en met het vorderen van de leeftijd werd hij ook scheidsrechter. Eerst in de vertrouwde omgeving van Zwaluwen ’30 en daarna ook bij Hollandia. Een mens wil af en toe weer eens wat anders. Dat ging op een leuke manier zo door tot de voor Nol fatale dag. Enkele jaren na de ingebruikname van het nieuwe clubgebouw floot hij een topper tussen Hollandia 7 en een ploeg uit Purmerend. De mannen uit Purmerend waren niet zo blij met de leiding en lieten dat in woord en gebaar blijken ook. In de rust praatten we (ikzelf en familie) even na over de gang van zaken.

Vol goede moed besloten we de wedstrijd voort te zetten en te kijken waartoe de kleine voorsprong van Hollandia zou leiden. Na ongeveer tien minuten spelen verstomde alle geluid op het veld. Nol kreeg een fatale hartstilstand. Helemaal verstijfd klapte hij achterover en het was gebeurd. Met Nol en met het voetbal. Iedereen ging zwaar onder de indruk naar huis. Zwaluwen ’30 en Hollandia een betroken lid kwijt. Een trieste middag; zeker voor de familie van Nol.

Bron: HVV Hollandia