Na zege op AFC ’34 klaar voor bekerstrijd

Nieuwe Wal 2
1621MB
HOORN NH

Hollandia vertrekt donderdag met veel vertrouwen richting De Bilt. Terwijl de tegenstander een vrij paasweekeinde had om zich voor te bereiden op de clash voor een plek bij de laatste vier, die recht geeft op deelname aan het hoofdtoernooi, moesten de Hoornse Leeuwen binnen vier dagen een tweede inhaalduel afwerken. “We hebben deze wedstrijden goed doorstaan”, concludeerde Lars Keppel, die vijf trainers heeft gebeld voor informatie over De Bilt, na afloop. “De fitheid komt de komende dagen wel weer terug. Het is bovendien lekker om met zo’n overwinning op pad te gaan.” Hollandia kan voor het eerst na drie jaar het bekertoernooi in het betaalde voetbal bereiken. Op 14 augustus 2021 was ACV met 1-5 te sterk.

De kleine generaal uit Krommenie had tegen de nummer 3 van de ranglijst Bart Spil en Daniël Meijers uit voorzorg niet laten starten. Enes Kar moest werken en Delano Woud was geschorst vanwege de tweede gele kaart tegen DHSC. Voor hem speelde Mees Manshanden, Romeo Fecunda verhuisde naar de linksbackpositie.

Dankzij een wervelende start in de tweede helft, waardoor Hollandia binnen tien minuten op een 2-0 voorsprong kwam, kon Keppel verschillende spelers voortijdig wisselen. Onverwachts het ideale scenario voor deze wedstrijd. Over de eerste helft was hij niet helemaal tevreden. “We wisselden te weinig van kant. Met Lars Mettivier Meijer in de ploeg konden we na rust gemakkelijker openingen vinden in de defensie van AFC. Het viel me op dat die ploeg het conditioneel moeilijk had in de tweede helft. Maar wij speelden beter dan tegen DHSC.”

Hollandia is door de zege op AFC ’34 gestegen naar de zesde plek op de ranglijst van de Vierde Divisie. Het wordt weer tijd om omhoog te kijken. Keppel: “Het doel dat we met z’n allen gesteld hebben is een plek in de topvijf. Maar er kan een ander voor in de plaats komen. Misschien kunnen we nog meedoen om de derde periodetitel. Het kan best zijn dat een aantal teams bovenin langzaam uitgeblust raakt.”

AFC ’34, dat wel enkele spelers miste, wekte aanvankelijk niet die indruk op Sportpark Juliana. Na balverlies van Encho Margaritha – hij zou het later goed maken – kreeg Guillaume Rijssel in de zevende minuut een levensgrote kans, maar miste. De formatie uit Alkmaar speelde heel compact, hield het speelveld klein en loerde op een fout van de tegenstander. Hollandia ging echter steeds beter combineren. Uit een voorzet van Niels Koster had Jim Broers kunnen scoren. En drie minuten later speelde Niels vanaf de rechterflank Jesse Koeman aan die naast schoot.

Kort na rust had Niels zijn assist toch te pakken. Uit zijn corner kopte Encho feilloos raak. Drie minuten daarna een perfecte aanval van Hollandia. Sem Biezen bediende met een afgemeten pass Jesse die voorgaf op het hoofd van Niels Koster: 2-0. Het is niet zijn favoriete ondergrond, maar Jesse speelde een prima wedstrijd. De linksbuiten kreeg nog een grote kans op 3-0, zag Niels over het hoofd en schoot op doelman Mike Wesselink. In de slotfase kwam de zege niet meer in gevaar. Devin Koorn werd met een tweede gele kaart van het veld gestuurd en vervolgens maakte Daniël Meijers met een subtiele voetbeweging uit een voorzet van de eveneens ingevallen Bart Spil 3-0. Wordt donderdag vervolgd.