JOS Watergraafsmeer straft persoonlijke fouten af

JOS Watergraafsmeer

HVV Hollandia 1

Niels Koster (schot)
Luciandro Andeloe (scrimmage)
Joel Amakodo (schot)
Hanne Hagary
Danny Blom
Jurre Duijn
Kevin Huijsman
Luciano Andeloe
Richie Owusu-ansah
Martin Campbell
Ayrton Dol

4e Divisie A

28 januari 2024 14:00

R.A.H.J. Souwen

Sportpark Drieburg
Drie Burgpad 3
1097HK
AMSTERDAM

Te veel spelers bleken tegen de nummer 4 van de Vierde Divisie A niet in goede doen. Toch waren er ook lichtpuntjes voor trainer Lars Keppel. Hij zag zijn selectie weer een stuk breder worden door de terugkeer van de verdedigers Romeo Fecunda en Denzel Inyamah. Laatstgenoemde raakte op die warme zaterdagmiddag 9 september geblesseerd tegen DHSC in Utrecht en werd pas zes weken geleden geopereerd aan een gescheurde meniscus.

Fecunda liep 22 oktober in het duelduel met JOS op onze soppige grasmat een scheur in de binnenband van zijn knie op. Beide spelers kwamen in de tweede helft binnen de lijnen, Denzel had zaterdag al een helft met de Onder-21 tegen Alphense Boys gespeeld. Keppel was verder in zijn nopjes met Mischa Schouwenaar van de Onder-18 en Lars Mettivier Meijer die beiden debuteerden in de Vierde Divisie. Lars had de dag ervoor nog 75 minuten in het veld gestaan namens de Onder-21 en ook gescoord. En zo konden wéér twee jongelingen uit de eigen kweekvijver proeven aan het eerste elftal.

Maar het ging in de schaduw van het Amstelstation natuurlijk vooral om de punten. Om aan te haken bij de top-5 was een goed resultaat nodig. Hollandia maakte in de eerste helft niet de indruk daarvan te zijn doordrongen. Nu pas werd duidelijk waarom Keppel in het thuisduel koste wat het kost op de steppe van het hoofdveld wilde spelen. De behendige spelers van JOS waren op hun gladde kunstmat razendsnel. Met name op het middenveld verloor Hollandia de slag. Ons vlaggenschip werd daardoor vastgezet voor het eigen doel en kreeg een lawine aan corners te verwerken.

Maar geheel tegen de verhouding in kwam Hollandia op voorsprong. Daniël Meijers brak op links door en passte perfect op clubtopscorer Niels Koster die prima afrondde. Nog voor rust kwam JOS op gelijke hoogte. Bij een snelle tegenstoot na balverlies op het middenveld sloegen de Amsterdammers toe via Luciandro Andeloe.

Luke Abelskamp was ziek en Jesse Koeman op vakantie. Dat maakte Hollandia aan een kant een beetje vleugellam. Spelmaker Dennis Jansen is geen echte linksbuiten. Hij werd in de bestuurskamer door officials van JOS gesprezen om zijn kwaliteiten, maar was wel betrokken bij twee tegengoals. Op zijn plek achter de spitsen opereerde Jim Broers die ten onder ging in het geweld. Tijdens de rust besloot Keppel het dan ook over een andere boeg te gooien. Hij schakelde in balbezit over op 3-5-2. Maar een onnodig veroorzaakte vrije trap en een dekkingsfout voor het doel kan bij elke tactiek een tegentreffer opleveren. Dus ook in dit geval. Volgens Keppel stond doelpuntenmaker Joël Amakodo in buitenspelpositie, maar er zijn geen opnames gemaakt die dat kunnen aantonen.

Hollandia gaf zich na die 2-1 zeker nog niet gewonnen. Het stroopte de mouwen op en probeerde vooral via de wingbacks orde op zaken te stellen. JOS wankelde, maar bleef overeind. Aan de andere kant had Dirk Bakker nog een sublieme reflex op een snoeihard schot. Misschien exemplarisch voor de aanvallers dat rechtsback Mees Manshanden,  negentien jaar pas, de beste kansen kreeg én afdwong voor Hollandia.

De 125-jarige West-Friese Oude Dame is naar de negende plek gezakt op de ranglijst waarbij de top-3, belangrijk met het oog op de nacompetitie, uit het zicht is geraakt. Maar dan wel met de wedstrijden tegen BOL (uit) en Alphense Boys (thuis) nog in te halen. Zondag komt DHSC op bezoek en kan de koude herstart van de competitie worden goedgemaakt.

Erik Oudshoorn.