Jesse Koeman pijnigt Ter Leede

Roodemolenweg 5
2171AX
SASSENHEIM

In tegenstelling tot collega-vleugelaanvaller Niels Koster was de doelpuntenproductie van Jesse Koeman dit seizoen nog bescheiden. Een treffer in de competitie, een in de beker. Ook niet vreemd voor een speler die door trainer Lars Keppel pas op het laatste moment voor dit seizoen werd overgeheveld van de Onder-21 naar de hoofdmacht. Jesse blonk tot nog toe vooral uit in zijn passeeracties waarmee hij op de vierkante meter een verdediger regelmatig op het verkeerde been zette.

In Sassenheim voegde hij in één wedstrijd drie doelpunten aan zijn totaal toe. De 0-2, zijn eerste goal, die al in de dertiende minuut viel, vond hij achteraf de mooiste. De aanval die eraan vooraf ging was ook van grote schoonheid. Luke Abelskamp stuurde met een hakje Niels Koster de diepte in waarna de rechtsbuiten voorgaf en Jesse dook bij de eerste paal op om af te ronden.

De jonge stilist voelde zich lekker met Enes Kar als linksback in zijn rug voor de bewaking van de naar FC Lisse vertrekkende Luc de Kruijs, en naast hem Dennis Jansen voor de combinaties. “Dennis en ik zoeken elkaar altijd op in de wedstrijd. We voelen elkaar goed aan. Dat is heerlijk voetballen”, verklaarde Jesse in de stampvolle kantine van Ter Leede. Zijn doorbraak dit seizoen begint steeds vastere vormen aan te nemen. “Ik zit er inderdaad goed in. Ik heb denk ik wel een basisplaats veroverd. En nu wil ik doorpakken.” Hopelijk bij Hollandia, want zijn talent zal niet onopgemerkt blijven. “Daar hoef je niet aan te twijfelen, hoor”, zegt de voetballer uit Berkhout stellig.

Koeman wees Hollandia vanaf de eerste minuut de weg met flitsende acties. De manschappen van Keppel hadden duidelijk geleerd van de beginfase tegen WV-HEDW. Toen werd Hollandia door de degradatiekandidaat volledig overrompeld. De schade kon in de resterende wedstrijd niet meer worden gerepareerd (5-4). Nu overkwam Ter Leede hetzelfde. Al in de derde minuut wees het scorebord 0-1 dankzij Dennis Jansen die het voorbereidende werk van Niels verzilverde. Niels maakte zelf 0-3 na een verre pass van Romeo Fecunda. Dat was nog binnen het kwartier.

Uiteraard tot grote tevredenheid van Lars Keppel. “Dit bewijst eens te meer dat een wedstrijd al in de eerste twintig minuten beslist kan worden. In ons vorige duel waren wij door een gebrek aan scherpte kanonnenvoer, nu was het onze tegenstander.” Nog voor rust profiteerde Jesse van een chaotisch moment in de defensie van Ter Leede en passeerde simpel maar sierlijk de keeper (1-4). Boy Tetteroo deed kort ervoor wat terug toen hij ongehinderd mocht aanleggen voor een schot. Na de rust completeerde Jesse zijn hattrick (1-5). Maar Boy Tetteroo verkleinde de marge weer. Er leek nog geen vuiltje aan de lucht. Binnen twee minuten sloeg Ter Leede via centrumspits Carolith Fermina nóg een keer toe (3-5).

Met de wind in de rug begon de thuisploeg met hoge ballen aan een slotoffensief. Hollandia snakte even naar adem. Keppel: “Dat je na een 1-5 voorsprong nog onder druk komt heeft ook te maken met volwassenwording van deze jonge ploeg. Verdedigers mogen best wel wat meedogenlozer worden. En wat meer taakbewust. Ik besloot van het 4-3-3-systeem over te stappen naar 5-3-2 en toen was het gevaar geweken.”

Twee spelers werden in een hectische slotfase nog met een tweede gele kaart van het veld gestuurd: Hidde van den Ende van Ter Leede en Romeo Fecunda. Laatstgenoemde fungeerde als aanvoerder omdat Bart Spil vanwege een schorsing op de tribune moest plaatsnemen. Na afloop was de verontwaardiging nog groot. “Ik zou een speler onderuit hebben gehaald, maar ik heb hem totaal niet geraakt”, verkondigde Romeo aan iedereen die het horen wilde. Het kost hem de wedstrijd tegen BOL op zaterdag 4 mei.

De triomf van Hollandia was zuur voor Ter Leedes assistent-trainer Jesper Neuteboom die tijdens deze wedstrijd onder toezicht van KNVB-docenten examen deed voor zijn UEFA-A-licentie. Maar in de Vierde Divisie worden geen cadeautjes weggegeven. Ter Leede herbergt veel individuele kwaliteiten met spelers die naar FC Lisse en Kozakken Boys (Fermina) vertrekken, Hollandia was echter als collectief op het winderige sportpark De Roodemolen superieur.