De wedstrijd duurde tegen HBC één minuut te lang.

HVV Hollandia 1

HOORN NH

Tekst: Erik Oudshoorn
Foto's: Peter van Lobberegt

Na afloop stak trainer Lars Keppel zijn teleurstelling over het resultaat niet onder stoelen of banken. “We hebben met 1-1 verloren”, verkondigde de Zaankanter. “Dit voelt als verlies, al hebben we in de tweede helft wel aardig gespeeld.” Hij doelde daarmee vooral op de 87ste minuut. Hollandia leek op 2-0 te komen, het werd 1-1. In een tegenaanval stormden drie roodwitten op een verdediger van HBC af. Daniël Meijers passte op invaller Lars de Wit die er het beste voor stond. De 17-jarige verdediger schoot de bal echter op doelman Verhage. Ook topscorer Niels Koster en de onvermoeibare rechtsback Mees Manshanden hadden op dat moment kunnen afdrukken om de drie punten veilig te stellen. Aan de gelijkmaker die vervolgens aan de andere kant viel van Arno Dijkstra, ging volgens Keppel “overduidelijk” een overtreding, duwen, vooraf. Helaas geen VAR op het niveau van de Vierde Divisie.

De Wit beleefde een bizar debuut in het eerste elftal van Hollandia. Hij viel in de 85ste minuut in voor Delano Woud, miste twee minuten daarna de kans op 2-0, kreeg een minuut later een gele kaart en ontnam HBC in de ultieme slotfase met een superieure sliding een kans op de overwinning in het zestienmetergebied. De potentie van de speler, die met de Onder-17 tegen alle topploegen in de Eredivisie-jeugd speelde, is echter groot en Hollandia heeft er weer een pareltje bij in het keurkorps uit de eigen opleiding.

In de bestuurskamer legde Keppel uit waarom hij deze wedstrijd graag op het hoofdveld wilde spelen. Zaterdag is door de onderhoudsploeg keihard gewerkt aan het prepareren van de immer zompige grasmat. Kruiwagens vol bladeren werden verwijderd, op drassige hoeken is massaal geprikt en vervolgens gingen de lijnen erop. Zondagochtend beoordeelde consul Jan Beers het veld, ondanks de overvloedige regenval, als bespeelbaar. Enkele uren later deed arbiter Robin Brinkman hetzelfde. Alleen als het veld zo drassig was geweest als in de hoeken, zou hij tot afkeuring zijn overgegaan.

Niettemin was de mat, die lager ligt dan het Markermeer en waarvan het grondwater de laatste weken moeizaam kon worden afgevoerd door de drainage, loodzwaar om op te voetballen. Maar dat was misschien juist de bedoeling van Keppel. “HBC had dit seizoen alleen in Utrecht tegen DHSC op natuurgras gespeeld. Dan is er toch een verandering van mindset nodig om op zo’n mat te voetballen. We kunnen het negatieve aspect van ons hoofdveld ook in ons voordeel gebruiken.” En verder: “Tevens was het om commerciële redenen goed om vandaag niet op het kunstgras van het trainingsveld te spelen. Voor het publiek, dat op de overdekte tribune kon plaatsnemen, en de sponsors.”

Na het vijfde gelijkspel is Hollandia op de achtste plek beland van de Vierde Divisie A. Maar met overwinningen in de inhaalduels met hekkensluiter Alphense Boys en voorlaatste BOL kan de formatie van Keppel ondanks vijf gelijke spelen zomaar in de topdrie belanden. Daarvoor is zondag wel een zege bij Purmersteijn nodig. Positief is de terugkeer van Daniël Meijers in het basisteam. De aanvaller werd om tactische redenen door Keppel als linksbuiten opgesteld. Het was de bedoeling dat hij achter centrumspits Luke Abelskamp zou opduiken. Maar mede door het zware veld kwam dat niet helemaal uit de verf. In Purmerend kan dat op de plastic sprieten geenszins aan de orde zijn.

Hollandia: Dirk Bakker, Delano Woud (85ste Lars de Wit), Mees Manshanden, Sem Biezen (71ste Jesse Koeman) , Luke Abelskamp (71ste Mouad Ben Chekh), Dennis Jansen (85ste Youssef Chaali), Niels Koster, Daniël Meijers (89ste Jim Broers), Enes Kar, Encho Margaritha en Bart Spil.

De volgende wedstrijd brengt ons zondag 3 december naar Purmerend, Purmersteijn is dan de tegenstander, deze wedstrijd begint om 14:00 uur.