Eenvoudige overwinning in Alphen

Alphense Boys

HVV Hollandia 1

Mika van Rees
Julian van der Kwaak (schot)
Lekan Onasanya (e.d.)
Niels Koster (schot)
Lars Verzaal
Thijs de Rooij
Mike Mulder
Jelle Hak
Hamza el Maraije
Delano Woud (schot)

4e Divisie A

23 maart 2024 14:30

O.T.H. van Hoof

Sportpark De Bijlen
Sportlaan 2
2406LD
ALPHEN AAN DEN RIJN

Een kat in nood maakt rare sprongen. Degradatiekandidaat Alphense Boys, dat al het hele seizoen onderaan in de Vierde Divisie bengelt, kreeg de afgelopen weken weer wat hoop door drie wedstrijden op rij te winnen. Hoogland, SJC en WV-HEDW werden aan de gammele zegekar gebonden. Hollandia maakte aan die serie wreed een einde. Toch liep de voetbalmachine van trainer Lars Keppel niet zo gesmeerd als de uitslag misschien doet vermoeden.

De opbouw was vaak slordig. In de persoonlijke duels toonde Hollandia zich over het algemeen heer en meester, de combinaties op het middenveld en de technische hoogstandjes waren vaak oogstrelend, maar bij de eindpass of de afronding ging het regelmatig mis. Niels Koster moest met zijn krachten smijten en werd te pas en te onpas met onzuivere passes de diepte ingestuurd. Gebrek aan rendement is al het hele seizoen de achilleshiel van Hollandia.

Tot de openingsgoal van Alphense Boys stond Luke Abelskamp een keer alleen voor de keeper en schoot Niels bijna op de doellijn over. In de 33ste minuut verzuimde diezelfde Niels in een een-tegen-een-situatie te stiften of de bal op tijd langs de sluitpost van de rode lantaarndrager te schuiven. Het scorebord wees inmiddels 1-1 aan. Door wederom een slordigheidje van Ancho Margaritha waren de Boys via Julian van der Kwaak tegen de verhouding in op een voorsprong gekomen. Hij kreeg een vrije doorgang naar het doel van Dirk Bakker.

De centrale verdediger maakte zijn fout een paar minuten later goed. Luke werd op de achterlijn getorpedeerd door keeper Daniel Abbink en arbiter Oscar van Hoof wees resoluut naar de stip. Met een rolletje schoof Ancho de bal in de rechterhoek, terwijl de doelman naar de andere kant dook. Twee minuten later had Hollandia helemaal orde op zaken gesteld. Jesse Koeman soleerde op de achterlijn naar het doel waarna zijn voorzet door Lekan Onasanya pardoes in eigen doel werd getikt.

Op het juiste moment besliste Hollandia de wedstrijd, namelijk kort na rust. Luke bereikte na een actie Niels die dit keer het vizier wel op scherp had staan. Het duurde vervolgens veertig minuten voordat de man-in-vorm Delano Woud na een lange, krachtige rush de bal met een geweldige knal in het net schoot en de eindstand op 1-4 bepaalde. Maar in die tussenliggende periode was Hollandia verschillende keren ontsnapt aan een tegentreffer.

Donderdag (20.00 uur) komt een andere laagvlieger naar Sportpark Juliana: DHSC dat verrassend AFC’34 (2-0) versloeg. Het is een inhaalduel nadat de Utrechtse ploeg eerder dit seizoen even uit de competitie was genomen vanwege een betalingsachterstand aan de KNVB. Inmiddels zijn de financiële problemen alleen maar toegenomen, maar niet de schulden aan de bond. Voor Hollandia vormt het duel het begin van een krankzinnige serie van vier wedstrijden in tien dagen. Daar zou geen profclub aan beginnen. Tweede Paasdag volgt het tweede inhaalduel met AFC ’34, ook thuis, de donderdag erna FC De Bilt uit in het bekertoernooi en zondag 7 april weer een wedstrijd op eigen bodem tegen Hoogland. Tweede Klasser De Bilt heeft vanaf zaterdag jl. vrij om zich voor te bereiden op de confrontatie met Hollandia. Trainer Lars Keppel ziet dat eerder als een nadeel dan een voordeel.