Dennis Jansen uitblinker bij zege op WV-HEDW

Oscar Abouseada
Jordy Kreeberg
Dean van Zwieten
Mick van Moerkerk (schot)
Mick van Moerkerk
Tim de Jong
Max Dekker
Niels Koster (schot)
Assist: Delano Woud
Joost Heij
Rida Najib
Ashraf Azzouz
Lancine Bamba
Max Dekker
Tim Correia (penalty)

4e Divisie A

4 november 2023 18:15

J. Kaper

Sportpark Juliana
Nieuwe Wal 2
1621MB
HOORN NH

Door: Erik Oudshoorn. Foto's: Peter Woud.

Hollandia heeft zaterdagavond overtuigend WV-HEDW verslagen. De ploeg uit Amsterdam boog in de tweede helft voor de stilisten uit Hoorn en mocht blij zijn dat de schade beperkt bleef tot 4-2. De gebeurde mede dankzij een penalty in de laatste minuut. Maar behalve dat smetje kon Hollandia terugkijken op een prima optreden. Aangezien het hoofdveld door de overvloedige regenval onbespeelbaar was, werd de wedstrijd afgewerkt op het kunstgras van het trainingsveld. Dat gaf het elftal bij vlagen vleugels. Dennis Jansen was met twee treffers en wervelende acties de grote uitblinker.

Hij had de kroon op het werk kunnen zetten door in de slotfase een hattrick te voltooien. Maar de inzet van Dennis Jansen ging hoog over het vrijwel lege doel. Het nam niet weg dat de 25-jarige dribbelaar uit Purmerend een glansrol vertolkte in het duel met WV-HEDW. Zijn doelpunt in de eerste helft op aangeven van Mees Manshanden, een gekruld schot vanaf de rand van het strafschopgebied, was van grote schoonheid (2-0). En in de tweede helft verraste hij de Amsterdamse doelman Dion Thomas met een handig boogballetje (3-1). Dat was het breekpunt in de wedstrijd.

Dennis voelde zich zichtbaar in zijn element op het kunstgras. Lang heeft de lichtvoetige middenvelder moeten wennen aan het sompige hoofdveld waar hij zijn acties vaak moeilijk met succes kon uitvoeren. Maar nu de KNVB-toestemming heeft gegeven om uit te wijken naar het kunstgras, komt dat zijn spel ten goede. De middenvelder was vaak ongrijpbaar voor zijn tegenstanders. “Toen ik een jaar geleden pas bij Hollandia speelde, vroeg ik me af: Waar ben ik in beland?”, vertelt Jansen. “Ik ben vooral een kunstgrasvoetballer, terwijl Hollandia juist een moeilijk bespeelbaar natuurgrasveld heeft. Wij presteren daar gewoon minder op. Mentaal gezien is het voor ons ook beter om op kunstgras te voetballen.”

Jansen heeft zich inmiddels in alle opzichten aangepast. Onder Lars Keppel en zijn assistent Stephan Kaaij maakt hij, zoals meer spelers, duidelijk stappen vooruit. Het waren de videobeelden van de hoofdtrainer die hem deden beseffen dat hij meer moest brengen in de wedstrijd. Nu is hij ook bij balbezit-tegenstander veel actiever. Tegen WV-HEDW liep Dennis spelers simpel van de bal af. “Op de beelden van Lars zag ik mezelf bij balverlies over het veld sloffen. Ik verdedigde niet mee. Nu gebruik ik ook meer mijn lichaam. Dat zag je bij de 3-1, toen ik een fysiek duel aanging met de doelman van WV-HEDW die kort ervoor de bal had verspeeld.”

De hoofdstedelingen wisten toen dat de wedstrijd was gespeeld. Hollandia legde voor rust de basis voor de overwinning. In het eerste half uur speelde de ploeg, die vanwege een schorsing van Keppel vanaf de bank werd geleid door Kaaij, hogeschoolvoetbal. De bal ging met grote snelheid rond over de natte plastic sprieten. Het circulatievoetbal drukte WV-HEDW noodgedwongen terug op eigen helft. De backs Mees Manshanden en Delano Woud zorgden vaak voor een overtalsituatie op het middenveld of voorin.

Toch was er een strafschop nodig om op voorsprong te komen. Luke Abelskamp werd in de zevende minuut omvergelopen bij de achterlijn door Jordy Dijkhuizen en ging ook achter de bal staan bij de penaltystip. In navolging van hemzelf, Niels Koster en Dennis Jansen in eerdere wedstrijden, werd zijn elfmetertrap gestopt. Maar hij was nu Lucky Luke en kon uit de rebound de bal simpel in het net tikken. Strafschoppen nemen blijft een zware opgave voor de Hollandianen.

Na de goal van Jansen herpakte WV-HEDW zich enigszins. Door een onachtzaamheid in de verdediging van Hollandia kwam het team van Tijs Schipper, die eerder dit seizoen de opgestapte Marcel Valk verving, op 2-1 via Mick van Moerkerk. Na de rust ging WV-HEDW gedreven op jacht naar de gelijkmaker, maar Dennis Jansen maakte aan al hun illusies een einde. Clubtopscorer Niels Koster voegde er nog een doelpunt aan toe na een aanval uit het boekje. Linksbuiten Jesse Koeman speelde de opgerukte Delano in de diepte aan en de linker vleugelverdediger legde de bal perfect voor de voeten van Niels die niet faalde.

Hij had zich eerder fraai vrijgespeeld en overgeschoten, zoals er wel meer kansen werden gemist. Afronden blijft nog een punt van aandacht. In de laatste minuut mislukte een bodycheck van Encho Margaritha in het strafschopgebied waardoor de marge werd verkleind tot 4-2. Stephan Kaaij was met dezelfde opstelling gestart als Lars Keppel vorige week bij Hoogland. In de tweede helft viel de van een langdurige blessure teruggekeerde Daniël Meijers goed in, waardoor er zaterdag tegen Ter Leede nog meer keuzes zijn te maken in de voorste linie.

Hollandia: Dirk Bakker, Delano Woud, Mees Manshanden, Sem Biezen (80e Jim Broers), Luke Abelskamp (66e Daniël Meijers), Dennis Jansen, Niels Koster, Jesse Koeman (73e Youssef Chaali), Enes Kar (80e Milan Schipper), Encho Margaritha en Bart Spil.