Gebrek aan scherpte fataal, periodetitel ver weg

WV-HEDW

HVV Hollandia 1

Tim Correia (schot)
Jack van Moerkerk (schot)
Oscar Abouseada (schot)

1098NJ
AMSTERDAM
tel. 020-6926188

Niels kon met zijn productiviteit niet voorkomen dat Hollandia ten onder ging op het drukke complex van WV-HEDW. Het elftal van trainer Tijs Schipper had zeven nederlagen achter de rug en besefte maar al te goed dat een overwinning nodig was om nog een kans te maken directe degradatie af te wenden. Kennelijk dacht Hollandia desondanks dat het op halve kracht dit varkentje wel even kon wassen. Die gebrekkige instelling zorgde voor een snelle achterstand. Binnen acht minuten stond het 2-0 voor WV-HEDW door doelpunten van Tim Correia en Jack van Moerkerk. “We hadden daarna ook nog de kans op 3-0, dan was de wedstrijd al in een vroegtijdig stadium beslist geweest”, meende Schipper na afloop.

Geheel tegen de verhouding in, kwam Hollandia in de 22ste minuut terug in de wedstrijd door een prachtige lob van Niels over de uitgelopen doelman. Maar vijf minuten later bracht Oscar Abouseada de marge alweer op twee goals (3-1). Twee minuten daarna zorgde Bart Spil opnieuw voor de aansluiting. Hollandia slaagde er vervolgens niet in ook nog op gelijke hoogte te komen. Maar daarvoor was immers nog een tweede helft.

In de rust probeerde Keppel zijn manschappen met een gloedvol betoog wakker te schudden. Het was tegen dovemansoren gericht. In de 53ste minuut mocht Yamiro Macrander op links zomaar doorlopen naar het doel van Dirk Bakker: 4-2. En twee minuten later leek de wedstrijd beslist door opnieuw een tegentreffer, ditmaal van Dennis Wooninck. Een dubieuze penalty na een overtreding op Luke Abelskamp bezorgde Hollandia toch weer wat hoop. Koster schoot de bal van elf meter beheerst in het net. Dat deed hij ook in de 89ste minuut na een overtreding op Bart. Keppel had inmiddels al een klein half uur Plan B in werking gesteld. Kennelijk geleerd van het machteloze optreden bij FC De Bilt, posteerde hij de lange Milan Schipper nu wel in de spits naast de eveneens kopsterke Bart. Invaller Milan was een keer dichtbij een doelpunt, maar zijn inzet miste kracht.

WV-HEDW haalde met 5-4 de eindstreep en de spelers van Hollandia gingen ondanks een fel slotoffensief met lege handen Amsterdam in voor een gezellige avond. “Als je tegen een ploeg die onderaan staat niet messscherp het veld opstapt, kan dit gebeuren”, sprak Keppel teleurgesteld. De jonge oefenmeester heeft de hoop op de derde periodetitel nog niet opgegeven. “Maar dan moeten we zaterdag niet van Ter Leede verliezen.” Vervelende bijkomstigheid was verder dat Hollandia tegen vijf gele kaarten opliep. In een sportieve wedstrijd slingerde scheidsrechter Kenneth van Dijk de ene na de andere speler op de bon. In totaal trok hij negen keer (!) geel. Dat de arbiter daarmee een stempel drukte was geen excuus voor de wanprestatie van Hollandia.