Eerste minuut beslissend in Amsterdam

Olympiaplein 31 A
1077CL
AMSTERDAM

Slechts 46 seconden had clubtopscorer Niels Koster nodig om Hollandia tegen Swift op voorsprong te brengen. Ruim een uur en driekwartier later bleek dat de winnende treffer te zijn in het enerverende duel op het Olympiaplein in Amsterdam. Hollandia had zich van zijn beste kant laten zien met enorm veel strijdlust en bij vlagen goed voetbal. Het vergat alleen rekening te houden met de hartslag van de meegereisde bezoekers uit Hoorn. Twee gemiste penalty’s, twee ballen op de lat en negen honderd procent kansen, die om zeep werden geholpen door het team van Lars Keppel, hadden de spanning in de wedstrijd kunnen wegnemen.

Achteraf was de opluchting daarom groot. Niet alleen de drie punten, ook het feit dat een sterke tegenstander met al vier zeges op zak in de tweede helft nauwelijks een kans had kunnen creëren, zorgde dat het vertrouwen weer terug is na een seizoenstart met wisselend succes. De 0-1 domper tegen Huizen zat immers nog vers in het geheugen gegrift. Maar eigenlijk zoals ook in dat duel toonden Encho Margaritha en Enes Kar zich een betrouwbaar centrum. Al hadden ze het dit keer wat moeilijker omdat Swift met druk zetten hen vaak in een een-tegen-een-situatie bracht.

Op links trok Delano Woud de opgaande lijn van de laatste weken door. Dat hij desondanks halverwege de tweede helft werd gewisseld voor talent Mees Manshanden – dit keer geen basisspeler – zorgde voor wat onbegrip. Maar het is duidelijk dat Keppel al het hele seizoen zijn hele selectie zo veel mogelijk in actie wil laten komen. Romeo Fecunda kon in deze samenstelling op zijn vertrouwde rechtsbackplaats spelen. Zij werden in de rug gesteund door de betrouwbare sluitpost Dirk Bakker die in de tweede helft een cruciale redding verrichtte.

Hollandia heerste in de lucht. Kar en aanvoerder Bart Spil verloren bijna geen enkel kopduel. Laatstgenoemde ging voorop in de strijd, wederom met een tomeloze inzet. Luke Abelskamp was na zijn hamstringblessure fit genoeg om in de basis te starten. Bij ontstentenis van de geblesseerde Daniël Meijers als spits. Meijers denkt dat hij binnen een paar weken weer inzetbaar kan zijn en dan wordt het een interessante strijd tussen die twee. Dennis Jansen fungeerde dit keer als linksbuiten, Niels Koster opereerde op rechts.

In die formatie kreeg Hollandia al in de eerste helft kansen om de voorsprong verder uit te bouwen. Dennis raakte de lat, Luke trapte de bal vrij voor doel over en kort voor rust stuitte hij ook nog eens op doelman Reno van der Meer. Het gaf een onbehaaglijk gevoel. Want is het immers geen wetmatigheid in het voetbal dat de tegenstander toeslaat als je zelf zo moeilijk het net vindt?

Het tegendeel bleek waar, al kon die conclusie pas bij het laatste fluitsignaal worden getrokken. Sem Biezen schoot op de lat en er waren nog wel wat kansen te noteren. In de slotfase brak Niels door en werd binnen het zestienmetergebied hard onderuit gehaald. Een dermate zware overtreding zou eigenlijk met rood bestraft moeten worden, maar arbiter Besselsen koos volgens de regels voor geel en een strafschop.

De net ingevallen Stan Prins ging achter de bal staan en zag zijn inzet gestopt door de doelman. Van der Meer had echter te vroeg bewogen en de penalty mocht worden overgenomen. Vervolgens keerde hij ook de elfmetertrap van Dennis, maar dan wel volgens de regels. Onderling was deze volgorde van strafschopnemers zo afgesproken, maar na deze slapstick kunnen er weleens andere namen op het lijstje van Keppel komen te staan. En dan lijkt Niels Koster zeker een belangrijke kandidaat. In de slotfase voorkwam een verdediger van Swift zijn tweede treffer. Desondanks kon de voormalige Medemblik-speler zich matchwinner noemen.
Zondag (14.00 uur) komt hekkensluiter Alphense Boys naar het Julianapark. Een week later wordt eveneens op ons hoofdveld het inhaalduel met koploper Jos Watergraafsmeer afgewerkt en de dinsdag (20.00 uur) erna staat de bekerwedstrijd tegen ZOB op het programma. Dan zal duidelijk moeten zijn of er inderdaad vertrouwen is getankt uit deze moeizame, maar wel zeer verdiende overwinning