Het lot van een doelman fataal in Noordwijk

SJC

HVV Hollandia 1

Jordy Groot
Puck Postma
Wesley Haasnoot
Ralph van Oosten
Sven Wisseling (penalty)
Timo Heemskerk
Thijs van Donk
Rick Brabander
Jelle van Went

4e Divisie A

18 februari 2024 14:00

K.F. Molenaar

Sportpark SJC
Lageweg 6
2201TV
NOORDWIJK ZH

Een vrijwel perfecte wedstrijd keepen, maar door een verkeerde ingreep in de slotfase toch medeschuldig zijn aan de nederlaag bij SJC (0-1).

Het overkwam Jesse Vink. Eindelijk kreeg de reservedoelman een keer de kans om in een competitiewedstrijd zijn kwaliteiten te etaleren. En dat ging hem heel lang prima af. Met als hoogtepunt een geweldige safe op een schot van Ralph van Oosten in de 55ste minuut. Maar vier minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd ging het mis. Jesse kreeg op de rand van het strafschopgebied een bal teruggespeeld van Denzel Inyamah, probeerde een tegenstander uit te kappen, gleed weg op het kletsnatte gras en beging een overtreding om een doelpunt te voorkomen. Arbiter Koen Molenaar was dit keer barmhartig, gaf geen geel, maar wees wel onverbiddelijk naar de stip. Sven Wisselink velde het vonnis vanaf elf meter en besliste de wedstrijd.

Jesse Vink zag zijn wereld al tijdens Het Moment instorten. Hij kreeg onmiddellijk een arm om zijn schouder van Mo Ben Chekh, maar was ontroostbaar. Baalde geweldig. Ook na afloop zat hij nog in zak en as. Ja, hij wilde er wél over praten. Menige profkeeper was niet aanspreekbaar geweest. “Dit is het lot van een doelman”, sprak Vink in de fraaie kantine van SJC mistroostig. “Je kunt de hele wedstrijd nog zo goed presteren, maar een moment kan fataal zijn.”

Hij had de speler van SJC in zijn rug niet zien aankomen. “Ik werd niet gecoacht. Ineens stond hij naast me. Natuurlijk had ik de bal moeten wegknallen. Eigenlijk weet ik niet eens meer wat ik deed. Bij de penalty raakte ik de bal nog met mijn vingertoppen. Maar hij zat goed in de hoek.”

Behoudens bekerduels en oefenwedstrijden heeft Jesse dit seizoen voornamelijk vanaf de bank moeten toezien hoe Dirk Bakker uitgroeide tot een zeer betrouwbare sluitpost. Hij was echter voor deze wedstrijd niet beschikbaar wegens vakantie. De net twintigjarige doelman uit Heiloo leek hem lang prima te vervangen. Hij was sterk in een-tegen-een-situaties en dook regelmatig goed naar de bal. “Als je de kans krijgt, moet je hem grijpen”, besefte hij. “Maar het is voor een jonge keeper denk ik niet goed, als hij veel op de bank zit. Die moet zoveel mogelijk spelen.”

Een schrale troost voor Jesse was het feit dat vrijwel het hele team van Hollandia faalde in Noordwijk. Aanvallend was het armoedig. Niels Koster kreeg in de eerste helft een mogelijkheid en schoot kort na rust een keer op het doel van Lex Hoogervorst. Alleen Sem Biezen trok zijn goede vorm van de laatste weken enigszins door. Maar de opbouw van de verdedigende middenvelder kreeg zelden een vervolg. SJC probeerde met lange ballen spits Martijn van Trigt te bereiken en Hollandia liet zich verleiden in dat spelletje mee te gaan. Een kleine verzachtende omstandigheid: behalve Bakker ontbraken ook de spelbepalende spelers Dennis Jansen en Daniël Meijers wegens vakantie. Luke Abelskamp herstelde van een longontsteking.

Vandaar dat middenvelder Jim Broers in de spits stond. Ook hij beleefde een trieste middag. In de eerste helft leed Jim balverlies en maakte bij een poging dat te corrigeren een overtreding waarvoor hij geel kreeg. Na een uur matig voetbal van beide kanten in de stromende regen, kopte Broers uit een corner van Niels de bal rakelings over. Misschien wel de beste kans voor Hollandia. Kort erna kreeg Jim tot zijn ontsteltenis opnieuw de gele prent voorgehouden toen hij bij een dood spelmoment de bal wegtrapte.

Het was een vorm van spelbederf die Molenaar in de eerste helft aan de kant van SJC geen enkele keer bestrafte. Maar kennelijk vond de arbiter het een mooie fase in de wedstrijd om kaarten te trekken. Ook Van Oosten en Milan Schipper zouden nog geel krijgen. “Ik ben nooit een fan van scheidsrechters geweest”, zei Broers sip kijkend. “Ik trapte bal misschien vijftien meter licht weg, maar het was toch voldoende voor geel en dus rood in dit geval.”

Tot overmaat van ramp moest ook Mees Manshanden, net tien minuten in het veld, naar de kant omdat zijn schouder bij een val even uit de kom was geraakt. Een blessure waarmee de wingback eerder te kampen heeft gehad. Mees is vermoedelijk minimaal een maand uitgeschakeld. Trainer/coach Lars Keppel moest de trukendoos helemaal opentrekken. Timo Schokker viel in voor Jesse Koeman en hij ging met Niels in de spits spelen. Het fletse spel bleef even kleurloos, maar ook SJC bakte er met een man meer weinig van. Tot de ploeg, die op een complex mag spelen van veertien miljoen euro, de winst eigenlijk in de schoot kreeg geworpen.