Alleen in de uitslag niet beter dan Purmersteijn.

Purmersteijn (zon)

Van IJsendijkstraat 140
1442CS
PURMEREND

Verslag: Gideon Smit Noord Hollands Dagblad.
Foto's: Peter Woud

Bijna drie jaar geleden trok Lars Keppel de deur bij Purmersteijn achter zich dicht. Het bestuur van de club had besloten het zaterdagelftal, dat Keppel leidde, niet meer in te schrijven voor het nieuwe seizoen. Dat luidde het einde in van het ’vriendenteam’ van Purmersteijn. Zondag was Keppel, als trainer van Hollandia, voor even terug op de Van IJsendijkstraat.

Wat het met Lars Keppel deed weer op het complex van Purmersteijn te staan? „Helemaal niets”, antwoordde de trainer na afloop van de nederlaag die hij met Hollandia leed. „Wat gebeurd is, is gebeurd.”

Keppel was begin 2021 nog trainer van het zaterdagelftal van Purmersteijn, toen dat team zich terugtrok uit de tweede klasse. De zin voor de spelers was er volledig vanaf toen het bestuur eenmaal besloten had dat het het laatste seizoen was van de zaterdagtak. „Ik ben hier op niet zo’n leuk manier weggegaan”, bevestigde Keppel. „Natuurlijk wil ik deze wedstrijd winnen; maar dat wil ik elke wedstrijd. Ik had er geen andere gevoel bij dan wanneer ik tegen Ter Leede speel, ofzo.”

Het was Keppels eerste taak als hoofdtrainer en daar is hij de club dankbaar voor. „Purmersteijn heeft mij de mogelijkheid geboden hier trainer te zijn. De meeste mensen die hier nu zitten, hebben geen aandeel in die beslissing gehad. Met hun heb ik goed contact. Ik heb hier een mooie tijd gehad, met de groep van echte Purmerenders en Purmersteijners die er toen was. Maar daarvan speelt er nu niemand meer bij de club.”

Slotoffensief

Keppel belandde via Assendelft afgelopen zomer in Hoorn. Daar trof hij een jonge groep die zondag wél was opgewassen tegen Purmersteijn. Op het veld dan, want in de score bleef de thuisploeg op de Hoornaren voorliggen. „Dat we een slotoffensief nodig hebben, doen we onszelf aan”, vond Keppel. „We speelden een goed eerste halfuur, waarin Purmersteijn achter ons aanliep, kregen twee kansen om de score uit te breiden. We hebben moeite om het onszelf makkelijk te maken.”

Mylan Polman, maker van de gelijkmaker nadat Hollandia uit een strafschop op voorsprong was gekomen, vond op zijn beurt dat Purmersteijn verdiend had gewonnen. „We wisten vooraf dat wanneer wij meer energie in de wedstrijden zouden steken dan de tegenstader, we een grote kans zouden maken om te winnen. In de vier wedstrijden voor deze partij kregen we slechts een goal tegen. We zitten in een lekkere flow, geven weinig weg en de verdediging staat goed.”

„In het laatste kwartier van de eerste helft kregen we kans na kans”, ervoer Polman. „We hadden er wel vijf kunnen maken!” Dat was de wedstrijd door een gekleurde bril gekeken. Ja, Purmersteijn kreeg twee mogelijkheden in de eerste helft die geen treffer opleverden. Maar dat waren twee kansen van Omar Nait Aicha, die eerst zijn kopbal gekeerd zag worden door doelman Dirk Bakker en daarna ook de rebound op miraculeuze wijze wist te pareren. De beste en veruit meeste kansen waren voor de ploeg uit Hoorn. Maar Purmersteijn piekte op exact de juiste momenten

Want de thuisploeg ging met een 2-1 voorsprong halverwege de kleedkamer in. Met een gelukje pikte Polman een breedtepass van Nait Aicha op die niet voor hem bedoeld was. „Ik nam ’m goed mee”, glimlachte de aanvaller na afloop. „Oké, de bal was niet voor mij bedoeld maar ik kreeg de bal wel mee en moest de goal nog maken.” Rachad Hadi zorgde voor een voorsprong door de bal uit een vrije trap schitterend in het doel te krullen.

Na de rust drong Hollandia aan, zocht het de gelijkmaker maar in de tegenstoot bleek de thuisploeg minstens zo gevaarlijk. Doelman Dirk Bakker redde op inzetten van Nait Aicha, Hicham Lechkar en Mylan Polman, terwijl Nick van Santen aan de overkant minstens zo veel reparatiewerk te verrichten had.

„We geven de wedstrijd volledig uit handen”, vond Keppel. „Op hun helft waren wij heer en meester. Maar zij waren dat niet op onze helft, niet heer en meester. Wij waren alleen niet top en leerden daarom een dure les. Deze wedstrijd hoefden we écht, écht, écht niet te verliezen.”

Purmersteijn - Hollandia 2-1

17. Margaritha 0-1 (pen.), 35. M.Polman 1-1, 42. Madi 2-1.

Purmersteijn: Van Santen; T.Polman, Sibilo, Mol, Mers (78. Ulker); Nait Aicha (86. Elstak), Madi, Van der Meulen (46. Meholli); M.Polman, Plasmeijer, Lechkar (78. Meijer).

Hollandia: Bakker; Manshanden, Margaritha, Kar (85. Schipper), Woud (64.Broers); Biezen (85. Prins), Spil, Jansen; Koster (85. Ben Chekh), Abelskamp, Koeman (71. Meijers).