Zege op koploper Ajax geeft extra vertrouwen

HVV Hollandia 1

Nieuwe Wal 2
1621MB
HOORN NH

De amateurs van Ajax waren naar Hoorn gekomen om de tweede periodetitel veilig te stellen. Dat lukte weliswaar op doelsaldo maar zeker niet zoals het team van trainer Sander Middelbeek van tevoren had verwacht. Hollandia deed niet onder voor de trotse koploper van de Vierde Divisie. Het was zelfs lange tijd de bovenliggende partij en een sterke eerste helft bleek uiteindelijk goed voor drie punten: 2-1. Zelfs een rode kaart voor Enes Kar in de zeventigste minuut bracht de overwinning niet in gevaar.

Voor de wedstrijd schamperde uw voorzitter tegen trainer Lars Keppel nog wie er behalve Niels Koster zou moeten scoren aan de zijde van Hollandia. Verdedigende middenvelder Bart Spil stond immers weer noodgedwongen als gelegenheidsspits opgesteld. Luke Abelskamp was nog steeds herstellende van een longontsteking en Daniël Meijers zat in het vliegtuig vanwege zijn vertraagde terugvlucht na een wintersportvakantie. Spil had precies vier minuten nodig om die twijfel te logenstraffen. Uit een afgemeten voorzet van Niels kopte de gedreven aanvoerder de bal hard in het net. Het vormde de basis voor een voortreffelijke eerste helft van Hollandia, misschien wel een van de beste dit seizoen.

Vooraf had Keppel het bestuur gevraagd om het hoofdveld klaar te maken voor deze wedstrijd. Hij ging ervan uit dat de Ajacieden het moeilijk zouden krijgen op een soppig knollenveld. Maar de weergoden zaten weer niet mee. Na een week met stromende regen kon consul Jan Beers niet anders dan het stadionterrein opnieuw afkeuren. De laatste wedstrijd die op het hoofdveld werd gespeeld dateert alweer van 26 november (HBC 1-1), drie maanden geleden dus.

Keppel moest een strategie bedenken voor het kunstgrasveld, waar de toeschouwers in groten getale rondom de afrastering hadden plaatsgenomen. Spil en nummer 10 Dennis Jansen dienden de opbouw van Ajax over de as te verstoren en dat lukte in de eerste 45 minuten heel aardig. De Amsterdammers werden geheel tegen hun natuur in gedwongen tot het hanteren van de lange bal. Ondertussen zocht Hollandia gretig de aanval via de vleugels. Jesse Koeman en Niels drongen de backs terug naar hun posities. De centrumverdedigers Encho Margaritha en Denzel Inyamah zorgden afwisselend in de zone dat de fysiek sterke centrumspits Jordi Bitter aan de ketting lag.

Op een ideaal moment, in de 44ste minuut, vergrootte Hollandia met die strijdwijze de voorsprong. Jesse startte een actie vanaf links, kreeg hulp van Niels en ten slotte kon Dennis Jansen de bal simpel in het doel schuiven: 2-0. Met een flinke kater zocht Ajax de kleedkamer op. Want als de achterstand hoger zou oplopen, verdween de periodetitel uit het zicht.

Het was dan ook logisch dat de Ajacieden met al hun routine in de tweede helft alle zeilen bijzetten. In de basis had de ploeg van Zuidoost geen enkele speler in de gelederen die niet in deze eeuw is geboren. De Hoornse Leeuwen zes. Hollandia kwam minder aan aanvallen toe, maar hield zich defensief redelijk makkelijk staande. Weer blonken Encho en Denzel uit in het centrum.

De zeventigste minuut leek voor de ommekeer te zorgen. De boomlange verdediger Carlos Opoku, die voortdurend als een extra aanvaller werd ingezet bij lange ballen, maakte 2-1 en kort ervoor zou invaller Enes Kar een kopstoot hebben uitgedeeld. Hij stond koud vijf minuten in het veld. De verder uitstekende leidende arbiter Jessey van Pinxteren twijfelde echter niet aan de slechte bedoelingen en trok een rode kaart. Na het zien van de beelden was Keppel een andere mening toegedaan. Tristan Buis werd volgens de oefenmeester nauwelijks geraakt, maar ging als door een dodelijk pistoolschot getroffen naar de grond. Hollandia zal een zware straf zeker aanvechten. Kar had geen enkel motief om dit te doen op de rand van het zestienmetergebied.

Tot grote ergernis van Ajax bleek Hollandia ook met tien man nauwelijks van zijn stuk te brengen. Sterker nog, Niels had de 3-1 op zijn schoen, maar zijn inzet miste kracht na alle zware inspanningen.

De overwinning bezorgt Hollandia 1 niet alleen drie punten maar vooral veel vertrouwen aan de vooravond van een zware periode met inhaalwedstrijden. Woensdag wordt de loting bekend van de achtste finale in het bekertoernooi. De wedstrijden staan gepland voor de tweede week van maart. En zaterdag wacht het uitduel met nummer 3 Huizen dat Ajax thuis met 3-0 versloeg. “Ook die ploeg kunnen we pakken”, meent Keppel optimistisch.