Vuurdoop voor Lars Mettivier Meijer tegen BOL

Prinses Margrietstraat 2
1721AN
BROEK OP LANGEDIJK

Trainer/coach Lars Keppel wist al vroeg vorige week wie hij als vervanger ging opstellen voor Dennis Jansen, die op de inhaalwedstrijd tegen BOL niet had gerekend. Hij ontbrak in Broek op Langedijk wegens een weekendje skiën. Dat bood Lars Mettivier Meijer de kans op een basisdebuut. De twintigjarige middenvelder, die vanaf zijn twaalfde deel uitmaakte van de opleiding van Hollandia, kreeg een vuurdoop. De krachtpatsers van BOL zetten ons vlaggenschip vanaf de eerste minuut vast op eigen helft, terwijl andersom juist de bedoeling was. Vaak vormde de lange bal op Niels Koster of gelegenheidsspits Bart Spil het enige redmiddel, waarbij Lars werd overgeslagen.

Als er wel sprake was van een slag het middenveld, waar BOL elk initiatief van de Hollandianen in de kiem wilde smoren, probeerde Mettivier Meijer zich staande te houden. Dat deed hij zeker niet onverdienstelijk. Hij won duels en veroverde regelmatig ook de bal, terwijl dat niet primair staat voor een nummer 10. Aan het opbouwende werk kwam hij echter nauwelijks toe, waardoor deze wedstrijd zeker niet representatief werd voor zijn kwaliteiten. “Het was een lastige pot”, keek Lars terug op het duel met de promovendus. “Ook voor mij persoonlijk. Ik ben niet gewend om op natuurgras te voetballen. Dat heb ik amper gedaan in al die jaren. Ik vond het fijn dat ik een kans heb gekregen van de trainer. Dan wil je sowieso je best doen. Dat heb ik gedaan. Maar ik vond mezelf niet heel goed.”

Hij kreeg de opdracht om achter gelegenheidsspits Bart Spil bij de opbouw van BOL zijn directe opponent Jurre van Lingen uit te schakelen. En verder ook zoveel mogelijk voor diepgang te zorgen en op doel te schieten. Vooral van dat laatste kwam weinig terecht, beaamde Lars. “Het was een stevige wedstrijd. Ik wil altijd duels winnen, maar ik ben geen speler die er hard ingaat. Ik moet het meer van mijn techniek hebben. Daar lukte gewoon te weinig.”

De twintigjarige student werktuigbouwkunde uit Hoorn traint al vanaf het begin van het seizoen mee met het eerste elftal. Hij is ook een goede zaalvoetballer. In de nationale selectie van Onder-19 speelde Lars zelfs drie interlands. Op bezoek bij JOS Watergraafsmeer maakte hij als invaller zijn eerste minuten in de hoofdmacht van Hollandia. Zijn voorkeur gaat uit naar een plek op het middenveld. Als aanvallende en verdedigende middenvelder, maar tevens aan de zijkant. “Eventueel kan ik ook nog rechtsbuiten spelen en vanwege mijn sterke linkerbeen naar binnen kruisen.”

Mettivier Meijer, die in de E-pupillen van Always Forward zijn eerste schreden zette op het voetbalveld, is vastbesloten bij Hollandia proberen te slagen. “Dit is wel een beetje mijn top. Mijn vader heeft wat telefoontjes gehad van andere clubs, maar ik blijf bij Hollandia. Ik zit in een heel leuk team en ik vind het niveau hoog genoeg.”

Dat ‘niveau’ liet Hollandia bij BOL te weinig zien. Maar ondanks de druk die de ploeg van trainer Erwin Tump uitoefende kregen de Hoornaars kansen. Niels Koster stond twee keer oog-in-oog met doelman Romain de Jong, maar de bal ging niet in het doel. En misschien wel de grootste kans had Encho Margaritha kort voor rust. Kennelijk verrast door de vrije doortocht schoot de centrale verdediger de bal met een merkwaardige curve naast. Aan de

andere kant had Jack Schoon voor een leeg doel ook mogen scoren bij een van de kansen voor BOL.

Uiteindelijk deed Hollandia met persoonlijke fouten zichzelf de das om. Een onnodige overtreding van Delano Woud leidde de 1-0 in. Van Lingen schoot de vrije trap door de muur in de hoek. Balverlies op links bood BOL negen minuten voor tijd kans op een counter, Daniel Vos gaf het laatste tikje (2-0). “Het lijkt wel of we een uit-syndroom hebben”, sprak Lars Keppel die zijn elftal nauwelijks herkende in dit duel.

Dinsdag/morgen (20.00 uur) komt BOL naar Sportpark Juliana voor een treffen in de achtste finales van het bekertoernooi. “Dan zijn we op het kunstgras veel beter”, voorspelt Lars Mettivier Meijer. “Daar kunnen we ons eigen spel spelen met snel combinatievoetbal in plaats van de lange bal te hanteren.” En als hij dan vanwege de terugkeer van Dennis Jansen weer op de bank moet plaatsnemen? “Geeft niets. Op naar meer, ik wil langzaam groeien.”