Bart Spil ook taakbewust als spits bij bekerzege

HVV Hollandia 1

Nieuwe Wal 2
1621MB
HOORN NH

Met aanvoerder Bart Spil als gelegenheidsspits heeft Hollandia de laatste zestien van het KNVB-bekertoernooi bereikt. ZSGOWMS werd op Sportpark Juliana met 3-0 verslagen.

Een dag voor de wedstrijd kreeg Bart Spil een telefoontje van zijn trainer Lars Keppel. Of hij het bekerduel met Tweedeklasser ZSGOWMS als centrumspits wilde spelen. Voor Keppel waren alle mogelijkheden voor de punt van de aanval uitgeput. Stan Prins en Daniël Meijers herstellen van blessures, Luke Abelskamp komt langzaam weer op krachten na een longontsteking en stand-in Jim Broers, die nog wel zou invallen, had niet getraind. Spil aarzelde geen moment. Hij had vorig seizoen van Ron van der Gracht ook een keer dat verzoek gekregen. “Iedere trainer weet dat ik altijd voor honderd procent mijn taak uitvoer”, vertelt hij na afloop in het sponsorhome. “Dennis Jansen als nummer 10 en ik moesten druk zetten op Noureddine Harrouni, hun nummer 6, die zou goed zijn. Maar we hebben hem nauwelijks gezien.”

Bart erkent dat het voor hem als verdedigende middenvelder geen makkelijke opdracht was. Hij is geen speler die een bal afwacht, wil altijd met 125 procent inzet aan het spel deelnemen. “Het is een moeilijke positie voor mij”, geeft hij toe. “Ik was eigenlijk meer een valse spits. Ik werd ook niet altijd goed aangespeeld. Verschillende spelers bij ons gaan voor het doel kappen en draaien. Dan is de kans verkeken. Er moet meer rendement komen uit ons balbezit, het hele seizoen eigenlijk al. We hebben op dit moment bovendien een spitsenprobleem. Maar als het moet sta ik zondag tegen SJC weer op die plek.”

Waarschijnlijk kiest Keppel dan voor een andere middenvelder: Jim Broers die inviel en prompt ook de belangrijke 2-0 maakte. Bart: “In de eerste helft hebben we ZSGOWMS stuk gespeeld. Enkele spelers van hun kampten toen al met kramp door het hoge tempo. Na rust hadden we even een moeilijke fase. Het veld werd lang, de linies kwamen wat uit elkaar te liggen en ZSGO ging met vijf spitsen spelen. Maar toen Jim inviel zakte ik weer naar mijn vaste plek en kwam er meer rust in het elftal.”

ZSGOWMS (Zonder Samenspel Geen OverwinningWilskracht Maakt Sterk, een fusieclub) hapte in de eerste helft inderdaad naar adem. De bal ging razendsnel rond bij Hollandia dat ook veelal sterker was in de persoonlijke duels. In dit soort situaties onderscheidt Sem Biezen zich vaker dan normaal als stilist en zet op het middenveld de lijnen uit. Hij was het ook die rond de dertigste minuut met een strakke schuiver in de rechterhoek Hollandia aan de leiding bracht. Maar verder leverde het enorme veldoverwicht toch weinig op. Een schot van Niels Koster en een kopbal van Encho Margaritha waren wel ongeveer de belangrijkste wapenfeiten.

Het gaf Tweedeklasser ZSGO extra moed om in de tweede helft de mouwen op te stropen en de gashendel wat verder open te draaien. Een Hoornaar in Amsterdamse dienst, die vanwege een hamstringblessure een helft zou spelen, maakte het niet meer mee: Ferris Inyamah, de oudere broer van Hollandiaan Denzel. De defensie van Hollandia, met reservekeeper Jesse Vink in het doel, bleef ondanks het wapengekletter redelijk eenvoudig overeind. Ondertussen kwam er meer ruimte voorin, waardoor Niels Koster en Dennis Jansen grote kansen kregen.

Pas in de slotfase nam Hollandia afstand. Een fraaie kromme pass voor het doel van Niels tikte Jim in bij de tweede paal. Enes Kar stond aan de basis van de 3-0. Zijn voorzet werd door Clayd Olf in eigen doel gewerkt. Ondanks zijn lange loopbaan op Sportpark Juliana kan Bart Spil zich niet herinneren dat hij met Hollandia zover in het bekertoernooi is gekomen. “Meestal werden we in de eerste ronde uitgeschakeld. Het zou leuk zijn om de halve finale te halen. Dan spelen we volgend seizoen in het bekertoernooi met de profclubs. En je ziet aan onder andere Hercules waartoe dat kan leiden.”

Maar Hollandia gaat nog een aantal zware weken tegemoet met inhaalwedstrijden. Bart maakt zich geen zorgen. Hij is een voetbaldier dat niet genoeg kan spelen. “Veel wedstrijden? Ach, je wordt er alleen maar fitter van.” Voor het duel met SJC moet hij nog aan de bak in de zaal. “Even met de boot op en neer naar Texel. Maar als die wedstrijd tegen SJC op zaterdag was geweest had ik dat niet gedaan, hoor.”