Hollandia met galavoorstelling naar kwartfinales

HVV Hollandia 1

Nieuwe Wal 2
1621MB
HOORN NH

De scherpte, de wil om te winnen en het goede voetbal waren er nu wel bij het team van Lars Keppel. Een “interactieve praatsessie”, zoals de oefenmeester het omschreef, en een korte training gingen er maandag aan vooraf om de trein weer op het juiste spoor te krijgen. Met als resultaat een galavoorstelling tegen BOL en een plek in de kwartfinales van het KNVB-bekertoernooi. Nog één hindernis te nemen voor deelname aan het lucratieve hoofdtoernooi van volgend seizoen waar later ook profclubs instromen.

Hollandia liet vanaf de eerste minuut zien dat het duel in Broek op Langedijk een vergissing is geweest. Bewust was gekozen voor het kunstgrasveld omdat de tegenstander juist in zijn kracht is op natuursprieten. Daardoor keerde het snelle combinatiespel weer terug, mede ook dankzij de inbreng van spelmaker Dennis Jansen die zaterdag ontbrak in verband met een paar dagen skiën op uitnodiging van zijn werkgever. Delano Woud was na zijn foutjes in het uitduel zijn basisplaats kwijtgeraakt aan Enes Kar. Bart Spil stond weer noodgedwongen in de spits en Jim Broers versterkte nu het middenveld in plaats van Lars Mettivier Meijer. Het doel werd conform de afspraken voor bekerwedstrijden verdedigd door reservekeeper Jesse Vink. Die andere Jesse, Jesse Koeman, had zijn plaats terug als linksbuiten ten koste van Luke Abelskamp.

Koeman was het die een belangrijke rol vertolkte bij het openingsdoelpunt na voorbereidend werk van Sem Biezen. Tijdens een fraaie actie in het zestienmetergebied werd hij door Jeroen Korver ten val gebracht en Encho Margaritha velde het vonnis beheerst vanaf de penaltystip. Daarna kregen Dennis Jansen en Niels Koster verschillende kansen om de marge te vergroten. Het doelpunt viel echter aan de andere kant. Uit een vrije trap scoorde Jack Schoon. Zoals zaterdag de ploeg van de scheidende trainer Erwin Tump ook toesloeg.

Het bracht Hollandia dit keer niet uit zijn evenwicht. Uit een voorzet van uitblinker Niels Koster maakte Denzel Inyamah nog voor rust 2-1. In de tweede helft werden de ruimtes groter en daar konden de Hoornse Leeuwen gebruik van maken. Te meer daar Schoon een penalty op de paal schoot. Niels tekende voor 3-1 na een assist van Jim Broers. En ook voor 4-1 toen hij profiteerde van een miscommunicatie tussen de overigens goede doelman Romain de Jong en verdediger Mike Molenaar. Stan Prins benutte ook een penalty niet nadat Delano ten val was gebracht voor het doel, maar beiden speelden een hoofdrol bij de 5-1. Woud ging op links diep bij een subtiel passje van Dennis, trok de bal op de achterlijn perfect voor waar Stan klaarstond om zijn fout goed te maken.

“Ik wil het grote verschil met zaterdag niet alleen toeschrijven aan het veld”, verklaarde Keppel na afloop. “We zijn toen niet met de juiste discipline het veld opgestapt. En heel belangrijk is ook de brede selectie die je nodig hebt om dit soort extra wedstrijden te spelen. Je moet gewoon twintig spelers hebben.” Behalve doelman Dirk Bakker en de niet fitte Daniël Meijers gaf Keppel alle reserves volop speeltijd.