Back reuze belangrijk voor winnend Hollandia

Unitas (zon)

Kevin Cornet
Bart Spil (schot)
Everon Pisas (schot)
Sven Deen (kopbal)
Joey Lokasi
Daniel Alexander Walu
Jaouad Chraou
Yohannes Tilahun Tefera
Daan Ruwaard
Glenn Kools
Omar Boulamhyan

3e divisie B

13 september 2020 14:00

de heer J. Bouw

Om zijn ploeg te wapenen tegen het niveauverschil met de hoofdklasse kiest trainer Anand Jagdewsing voorlopig voor een vijfmans-defensie. Het vraagt veel van de vleugelverdedigers van Hollandia. In balbezit fungeren Nick Kuin en Niek Reus als verkapte buitenspelers. Vooral die laatste deed dat tegen Unitas uitstekend.

22 Hollandia heeft in de beginfase moeite met Unitas. De thuisclub wordt achteruit gedwongen, maar veel verder dan de rand van het strafschopgebied komen de bezoekers niet. Als de thuisclub zelf voor de eerste keer gevaarlijk wordt, is het ook direct raak. Reus stoomt op en levert een piekfijne voorzet af op Bart Spil, die doelman Ruud Verberk passeert.

,,Wij moeten flink veel lopen’’, zegt Reus over de taak van hem en Kuin. ,,Maar de ruimte lag er vandaag want zij speelden totaal niet in op onze diepgang. Die linksbuiten pakte mij niet op en hun linksback coachte hem ook niet dat hij dit moest doen. Door de lucht was een voorzet geven lastig, met die sterke jongens van hun achterin, dus koos ik voor een strakke bal. Ik weet dat Bart vaak doet alsof hij naar de eerste paal gaat, om dan plots twee stappen terug te doen. Dat is heel moeilijk te verdedigen.’’

24 Sven Deen laat een enorme kans liggen om de score te verdubbelen. Als Mekonen Kibron Mihreteab de bal te kort terug speelt op zijn doelman verprutst Deen de enorme kans. Hij schiet te vroeg én mikt niet ver genoeg in de hoek. Het duurt niet lang voordat dit Hollandia duur komt te staan.

29 Hoewel gescoord uit een prima aanval is de 1-1 van Unitas een fortuinlijke treffer. Everon Pisas is de schutter, maar zijn inzet lijkt een eenvoudige prooi voor doelman Brian van der Werff. Maar als de bal onderweg een Hollandiaan toucheert staat de goalie op het verkeerde been en ziet hij deze door het midden van zijn doel binnen gaan.

35 Een kopbal van Mark Zwagerman gaat maar net over de lat van Verberk. Vier minuten later is het Deen die opnieuw gevaarlijk opduikt voor het doel van de ploeg die de competitie, ook als debutant, begon met een 1-1 gelijkspel tegen EVV Echt. Zijn inzet wordt maar net weggewerkt door de bezoekers, die voor de pauze nooit écht gevaarlijk worden.

47 Het eerste schot van de tweede helft is opnieuw van Hollandia. Ditmaal probeert Reus het zelf. De goalie van Unitas bokst de bal weg.

,,Waarom niet eens zelf schieten?’’, zegt de rechtsback - lang haar in een knotje op zijn hoofd en met flink wat tatoeages op zijn armen én eentje bovenop zijn linkerknie - over zijn dwarrelbal. ,,Het ontbreekt er bij ons nog wel eens aan dat we het zo proberen. Dan blijven we zoeken naar dat ene gaatje. Op deze manier creëer je ook angst bij je tegenstander want voor hetzelfde geld bokst hij de bal zo bij ons voor de voeten.’’

55 Juichend met twee handen boven zijn hoofd rent Reus richting zijn ploeggenoten. Alsof hij de 2-1 zojuist zelf heeft gemaakt. Het is niet het geval, maar wel staat hij opnieuw aan de basis van de treffer. Zijn voorzet komt op het hoofd van Kuin, die aan de andere kant net zo diep staat en die met zijn hoofd Deen vindt. Vanuit de draai schiet hij nu fraai raak. Het blijkt de winnende goal.

,,Die assist claim ik ook’’, lacht Reus. ,,Nee hoor, het was alleen maar de voorzet. De assist is van Nico. Maar ik was er inderdaad blij mee. Vooral omdat de trainer er al de hele tijd op hamert dat ik direct vooruit moet spelen: gelijk meters moet maken en niet eerst om me heen moet gaan kijken. Ik snapte wel wat hij bedoelde, maar het kwam er eerder nog niet uit.’’