Hollandia speelt zonder overtuiging tegen ADO’20 en draagt nu de rode lantaarn

Oosterweg 4 C
1968KM
HEEMSKERK

De derde divisie is dit seizoen een hele aparte competitie; letterlijk iedereen kan van elkaar winnen, maar ook van elkaar verliezen. Hollandia verloor in de afgelopen weken iets te vaak, waardoor de ploeg van trainer Anand Jagdewsing nu zelfs de rode lantaarn draagt. En dat terwijl de Hoornse ploeg uit 29 wedstrijden 27 punten haalde, normaal gesproken zijn er altijd wel clubs die minder punten pakken dan dat.

Knokken
Het besef dat er in deze fase van de competitie voor elk punt geknokt moet worden, leek bij Hollandia te ontbreken zondagmiddag. De bezoekers waren vooral bezig om niet te verliezen. En dat lukte lange tijd aardig, maar kansen wist de ploeg pas te creëren nadat ADO’20 via Milan Klopper in de zestigste minuut op 1-0 was gekomen.

Dat Hollandia niet zo lekker aan de wedstrijd begon, kwam omdat de technische staf was verrast door de opstelling van ADO’20, gaf Jagdewsing achteraf eerlijk toe. ,,Volgens mij spelen ze meestal met vijf verdedigers, maar vandaag stonden er vier verdedigers in het veld. Daar kunnen we prima tegen voetballen, maar we moesten het eerst wel even omzetten.”

Gelijkmaker
Hollandia had verschillende kansen op de gelijkmaker, maar waar ADO’20 in de slotfase nog wel eens de zege wil verspelen, bleven de punten dit keer wel in Heemskerk. De thuisploeg is nog steeds in de race voor een plek in de nacompetitie voor promotie naar de tweede divisie. ,,Als we vandaag punten verloren, was het klaar geweest voor dit seizoen en hadden we de komende vijf wedstrijden nergens meer voor hoeven spelen”, zei doelpuntenmaker Klopper, die na zeven maanden blessureleed terugkeerde in de basis.

Spannend
,,Nu gaan we de komende weken knallen, we spelen nog vijf finales. Het enige wat we onszelf vandaag kunnen verwijten is dat we niet meer doelpunten hebben gescoord. Nu werd het in de slotfase nog onnodig spannend.”

Waar ADO via invaller Jan-Willem Tesselaar een megakans kreeg op de 2-0, kwam aan de andere kant Boyd Stevens een paar keer gevaarlijk voor de doel van Nick Boom. Jagdewsing: ,,Op dit moment zitten wij een beetje in de hoeken waar de klappen vallen. Vandaag miste ik weer veel spelers, vooral achterin. Het wordt nu moeilijk om nacompetitie te ontlopen, maar we gaan er alles aan doen om niet rechtstreeks te degraderen.”

Dicht bij elkaar
Hollandia zag na afloop dat concurrent Westlandia dit weekend met 4-1 van Hoogland - een andere concurrent - heeft gewonnen. EVV verloor wel, waardoor het onderaan de ranglijst allemaal nog steeds dicht elkaar staat. De onderste twee teams degraderen rechtstreeks, de twee daarboven spelen nacompetitie tegen hoofdklassers. DEM staat met acht punten voorsprong op de ’veilige’ veertiende plek. Komend weekend wacht voor Hollandia Blauw Geel’38, dat zondag met 7-1 verloor van Hercules.

Hollandia: Huub Schuurman, Niek Reus, Daan Buurman, Joost Langedijk (46e Jay van Ooijen), Sem Biezen (46e Milan Vissie), Joep Rieve, Sven Deen, Omar Nait Aicha, Boyd Stevens, Enes Kar, Bart Spil.